Taidekenttämme uutisia
On taas aika luoda kulttuurinen katsannos vallitseviin trendeihin eli suuntauksiin, joita kotimaamme lahjakkain ihmisosa tuottaa:
KÄSITETAITEEN KUOLEMA
Nollatilaa ja olematonta olemusta tuodaan näkymättömästi ja huomaamattomasti esille O.Analyysi-Synteetikkolan ilmavassa, itseään pohtivassa ja luotaavassa, silmille ja muillekin aisteille havaitsematta jäävässä teoksessa joka on esillä puhtaassa virtuaalitodellisuudessa. Se ottaa kantaa olemiseen ja ei-olemiseen, jättäen kuitenkin tulkinnan havaitsijalle, jota tässä tapauksessa ei, siis sinänsä, paradoksaalisesti ole välttämättä olemassa.
UNIVERSAALI TELEPATIAVEISTOS
Jan-Olof Struktural post Formalistikusin galaktiaalinen teos on nyt esillä Siriuksen tähtisumussa. Tarkemmin ottaen Jan Olof on ilmoittaut teoksensa kohdeyleisöksi oliot ja olennot, joiden sijainti on 11 mrd valovuotta alkuräjähdyksen "tuolla puolen". Siriuksen tähtisumu on peruja taiteilijan yhteispohjoismaiselle taidetoimikunnalle toimittamastaan apurahahakemuksesta, jossa hän kertoi telepaattista energiaa hyödyntävän teoksensa taustavaikuttimena olevan egyptiläispyramidien sieluikkunat, jotka on suunnattu kohti Siriusta "...vai orionko se vittuperkele oli...", kuten Jan-Olof vitsikkääseen tyyliinsä tarkensi "...tähtienvälinen matkailu on mahdotonta, ajatuksen siivin voi siirtyä yhdessä hujauksessa ihmisymmärryksen horisontin taa..."
HÖYHTÄ
Metsään sijoittuvan ympäristötaideteoksen sijainti on sopusoinnussa teoksen materiaalin, mittakaavan ja käsittelytavan kanssa. Kuusennaavasta hienovaraisesti sormenpäillä työstetty ohut höyhtyväinen on kertakaikkiaan nerokkaasti sijoitettu massiiviselle alustalleen; sammaleisen luonnonkiven päälle. Teoksen löytäminen useiden kymmenien hehtaarien soisesta korpimaisemasta asettaa haasteen kokeneemmallekin taiteen ystävälle.
ITSE ASIASSA
ITE-taiteilija Jarkki Hörtölä mullistaa koko modernin taidekäsityksen. Hänern mukaansa taiteen ydin kristallisoituu olemisessa. "ITE OLEMINEN" -näyttleyssä kokija ( huom. emme käytä sanaa katsoja/kuuntelija) keskittyy vastaanottamaan omia sisäisiä värähtelyjään. Hörtölän toimiessa vakaaotteisena luotsina iteolemisen-kokija pääsee minuutensa ytimeen ja sieltä pois vaarattomasti, mutta avarasti valaistuneena.
KIRJALLISUUTEMME UUSI MERKKIPAALU
Kappale itsenäisen Suomen historiaa ja läpileikkaus kansamme vaiheista menneinä vuosikymmeninä: K.Talopään Juupajoki-sarja. Ensimmäiset viisikymmentä osaa sisältävät mm. Juupajoen puhelinluettelon, verokalenterin, kirkonkirjat ja väestörekisteritiedot. Seuraavissa osissa perehdytään kunnan geologiaan, maaperään, pohjavesiolosuhteisiin ja elinkeinorakenteeseen. Samalla kirjan päähenkilö Kalle syntyy ja oppii hitaasti, mutta varmasti konttaamaan.
"MINÄ OLEN KUVA",
...julistaa valokuvataiteilija Rock´s Rankkinen. Pitkällisten kokeilujen neulanreikäkameran parissa jälkeen hän on ottanut ilmaisuvälineekseen kopiokoneen, jota kuljettaa mukanaan kaikkialle. Parhaillaan Rock´s työskentelee "Ahterini ja Minä" -sarjan parissa. Hän ikuistaa paljaan takapuolensa mitä erilaisimmissa paikoissa, mitä ihmeellisimpinä hetkinä. Kulloiseenkin "otokseen" hän liittää käsinkirjoitetulle pikkulapulle lyhyen luonnehdinnan kopiointihetken tunnelmasta. Myös ovat kellonaika, säätila ja ilmanpaine tarkasti kirjatut. Julkisuudessakin Rock´s Rankkinen on jo ennättänyt kuohauttaa. Hänen valotuksensa itsenäisyyspäivän iltana presidentinlinnan juhlien kutsuvierasjonossa - mikä sinällään oli sangen akrobaattinen temppu - sai ansaittua mutta ehkä hieman arveluttavaakin huomiota aina ulkomaita myöten...
KANSALLISTA KULTTUURIVIENTIÄ
Ranskan kulttuurielämän keväisenä suurtapauksena on suomalaisen tanssitaiteen läpilyönti. Nykytanssin nuori moderni nouseva kyky Reijo Kotelo esittää teoksensa "Hybris ja Katharsis I-XVIII". Kuusi tuntia kestävää soolotanssia säestää muinaiskarjalaisia itkuvirsiä laulava naiskuoro. Lavastus on pelkistetty tyhjäksi näyttämöksi. Valaistuksena on vain yksi spotti joka nostaa Kotelon alastoman sekä oivaltavasti mudalla ja lialla töhrityn vartalon esityksen pääosaan. Tanssissa käydään puhdistavasti läpi suomalaiset häpeän, tuskan, nöyryytyksen, vihan, surun ja raivon tunnetilat pelkistetyn primitivisesti tulkittuina. Väliajalla tarjoillaan mämmiä ja sahtia.
KAPITALISTINEN PYRAMIDITEOS.
Paljon on puhuttu kulttuuritoimen ja talouselämän yhteensovittamattomuudesta. Joensuulainen Wiljami Igor Q. on tehnyt ansiokasta pioneerityötä rahamaailman ja taiteellisen ilmaisun saralla. Hän on lanseerannut Winter Capitalist teoksen, joka häikäilemättömän röyhkeästi porautuu arkimeikäläisen perusarvojen syvimpään ytimeen. Lupaamalla tuhansien prosenttien korkovoittoja rahasijoituksille "Kuu-Igor" on onnistuntu pyramidisoimaan itselleen megalomanisen miljardiomaisuuden. Varsinainen kulttuuri ja taide tapahtuu henkilökohtaisella tasolla - silloin kun sijoittaja tajuaa että niin rahat kuin suunnattomat korkotulotkin katosivat sen siliän. Jäljelle jää syvä häpeä ja käsinkosketeltava tyhmyyden tunne. Se on nykypäivän kulttuuria vereslihaisimmillaan! Se on taidetta.
POLIITTINEN PERFORMANSSI
Presidenttimme loistava taiteellinen performanssi kruunasi iltapäivällä pidetyn, tavanomaisen harmaaksi ennakoidun lehdistötilaisuuden. Valtionpäänaisen tunteenpurkauksenomainen ja raivokas manifesti kypsään ikään ehtineen naisen tukahdetusta seksuaalisuudesta hämmensi ja ravisutti läsnäollutta yleisöä. Esitys jakoi kriitikot kahteen leiriin. Arvostelijoiden mielestä pelkästään intiimien alusasujen vilauttaminen olisi riittänyt, mutta performanssin puolustajat pitivät esityksen loppuuna asti vietiä spontaania vulgaarisuutta ja groteskiutta kärkevän osuvana.
LAPSIPORNOA JA YMPÄRISTÖASIAA
Ulla-Maija Karupano, Suomen ehkä maineikkain tämänhetkinen installoija yhdistää viimeisessä teoksessaan teollisuusjätteet ja aikamme kielletyimmän hedelmän, lapsipornon. Mestarillisen oivalluksen valaisemana hän on täyttänyt legendaarisen Taidehallin jäteöljyn, DDT:n ja strykniiniin sekoituksella. Jo viikon ajan hän on touhunnut Taidehallin katolla silputen likaisimpia lapsipornojulkaisuja kattoluukusta allapulputtelevaan tököttiin. Öisin hän heijastaa tuon tummanpuhuvan massan pintaan kuvottavimpia lapsipornovideoita, eläimeensekaantumista ja muuta "visuaalisaastaa". Taiteilija on saanut tärkeiksi kokemillaan asioilla sankat kansanjoukot liikkeelle. Yleisö voi seurata teoksen edistymistä internetin, lööppien ja tulevien oikeudenkäyntien välityksellä.
KÄSITETAITEEN KUOLEMA
Nollatilaa ja olematonta olemusta tuodaan näkymättömästi ja huomaamattomasti esille O.Analyysi-Synteetikkolan ilmavassa, itseään pohtivassa ja luotaavassa, silmille ja muillekin aisteille havaitsematta jäävässä teoksessa joka on esillä puhtaassa virtuaalitodellisuudessa. Se ottaa kantaa olemiseen ja ei-olemiseen, jättäen kuitenkin tulkinnan havaitsijalle, jota tässä tapauksessa ei, siis sinänsä, paradoksaalisesti ole välttämättä olemassa.
UNIVERSAALI TELEPATIAVEISTOS
Jan-Olof Struktural post Formalistikusin galaktiaalinen teos on nyt esillä Siriuksen tähtisumussa. Tarkemmin ottaen Jan Olof on ilmoittaut teoksensa kohdeyleisöksi oliot ja olennot, joiden sijainti on 11 mrd valovuotta alkuräjähdyksen "tuolla puolen". Siriuksen tähtisumu on peruja taiteilijan yhteispohjoismaiselle taidetoimikunnalle toimittamastaan apurahahakemuksesta, jossa hän kertoi telepaattista energiaa hyödyntävän teoksensa taustavaikuttimena olevan egyptiläispyramidien sieluikkunat, jotka on suunnattu kohti Siriusta "...vai orionko se vittuperkele oli...", kuten Jan-Olof vitsikkääseen tyyliinsä tarkensi "...tähtienvälinen matkailu on mahdotonta, ajatuksen siivin voi siirtyä yhdessä hujauksessa ihmisymmärryksen horisontin taa..."
HÖYHTÄ
Metsään sijoittuvan ympäristötaideteoksen sijainti on sopusoinnussa teoksen materiaalin, mittakaavan ja käsittelytavan kanssa. Kuusennaavasta hienovaraisesti sormenpäillä työstetty ohut höyhtyväinen on kertakaikkiaan nerokkaasti sijoitettu massiiviselle alustalleen; sammaleisen luonnonkiven päälle. Teoksen löytäminen useiden kymmenien hehtaarien soisesta korpimaisemasta asettaa haasteen kokeneemmallekin taiteen ystävälle.
ITSE ASIASSA
ITE-taiteilija Jarkki Hörtölä mullistaa koko modernin taidekäsityksen. Hänern mukaansa taiteen ydin kristallisoituu olemisessa. "ITE OLEMINEN" -näyttleyssä kokija ( huom. emme käytä sanaa katsoja/kuuntelija) keskittyy vastaanottamaan omia sisäisiä värähtelyjään. Hörtölän toimiessa vakaaotteisena luotsina iteolemisen-kokija pääsee minuutensa ytimeen ja sieltä pois vaarattomasti, mutta avarasti valaistuneena.
KIRJALLISUUTEMME UUSI MERKKIPAALU
Kappale itsenäisen Suomen historiaa ja läpileikkaus kansamme vaiheista menneinä vuosikymmeninä: K.Talopään Juupajoki-sarja. Ensimmäiset viisikymmentä osaa sisältävät mm. Juupajoen puhelinluettelon, verokalenterin, kirkonkirjat ja väestörekisteritiedot. Seuraavissa osissa perehdytään kunnan geologiaan, maaperään, pohjavesiolosuhteisiin ja elinkeinorakenteeseen. Samalla kirjan päähenkilö Kalle syntyy ja oppii hitaasti, mutta varmasti konttaamaan.
"MINÄ OLEN KUVA",
...julistaa valokuvataiteilija Rock´s Rankkinen. Pitkällisten kokeilujen neulanreikäkameran parissa jälkeen hän on ottanut ilmaisuvälineekseen kopiokoneen, jota kuljettaa mukanaan kaikkialle. Parhaillaan Rock´s työskentelee "Ahterini ja Minä" -sarjan parissa. Hän ikuistaa paljaan takapuolensa mitä erilaisimmissa paikoissa, mitä ihmeellisimpinä hetkinä. Kulloiseenkin "otokseen" hän liittää käsinkirjoitetulle pikkulapulle lyhyen luonnehdinnan kopiointihetken tunnelmasta. Myös ovat kellonaika, säätila ja ilmanpaine tarkasti kirjatut. Julkisuudessakin Rock´s Rankkinen on jo ennättänyt kuohauttaa. Hänen valotuksensa itsenäisyyspäivän iltana presidentinlinnan juhlien kutsuvierasjonossa - mikä sinällään oli sangen akrobaattinen temppu - sai ansaittua mutta ehkä hieman arveluttavaakin huomiota aina ulkomaita myöten...
KANSALLISTA KULTTUURIVIENTIÄ
Ranskan kulttuurielämän keväisenä suurtapauksena on suomalaisen tanssitaiteen läpilyönti. Nykytanssin nuori moderni nouseva kyky Reijo Kotelo esittää teoksensa "Hybris ja Katharsis I-XVIII". Kuusi tuntia kestävää soolotanssia säestää muinaiskarjalaisia itkuvirsiä laulava naiskuoro. Lavastus on pelkistetty tyhjäksi näyttämöksi. Valaistuksena on vain yksi spotti joka nostaa Kotelon alastoman sekä oivaltavasti mudalla ja lialla töhrityn vartalon esityksen pääosaan. Tanssissa käydään puhdistavasti läpi suomalaiset häpeän, tuskan, nöyryytyksen, vihan, surun ja raivon tunnetilat pelkistetyn primitivisesti tulkittuina. Väliajalla tarjoillaan mämmiä ja sahtia.
KAPITALISTINEN PYRAMIDITEOS.
Paljon on puhuttu kulttuuritoimen ja talouselämän yhteensovittamattomuudesta. Joensuulainen Wiljami Igor Q. on tehnyt ansiokasta pioneerityötä rahamaailman ja taiteellisen ilmaisun saralla. Hän on lanseerannut Winter Capitalist teoksen, joka häikäilemättömän röyhkeästi porautuu arkimeikäläisen perusarvojen syvimpään ytimeen. Lupaamalla tuhansien prosenttien korkovoittoja rahasijoituksille "Kuu-Igor" on onnistuntu pyramidisoimaan itselleen megalomanisen miljardiomaisuuden. Varsinainen kulttuuri ja taide tapahtuu henkilökohtaisella tasolla - silloin kun sijoittaja tajuaa että niin rahat kuin suunnattomat korkotulotkin katosivat sen siliän. Jäljelle jää syvä häpeä ja käsinkosketeltava tyhmyyden tunne. Se on nykypäivän kulttuuria vereslihaisimmillaan! Se on taidetta.
POLIITTINEN PERFORMANSSI
Presidenttimme loistava taiteellinen performanssi kruunasi iltapäivällä pidetyn, tavanomaisen harmaaksi ennakoidun lehdistötilaisuuden. Valtionpäänaisen tunteenpurkauksenomainen ja raivokas manifesti kypsään ikään ehtineen naisen tukahdetusta seksuaalisuudesta hämmensi ja ravisutti läsnäollutta yleisöä. Esitys jakoi kriitikot kahteen leiriin. Arvostelijoiden mielestä pelkästään intiimien alusasujen vilauttaminen olisi riittänyt, mutta performanssin puolustajat pitivät esityksen loppuuna asti vietiä spontaania vulgaarisuutta ja groteskiutta kärkevän osuvana.
LAPSIPORNOA JA YMPÄRISTÖASIAA
Ulla-Maija Karupano, Suomen ehkä maineikkain tämänhetkinen installoija yhdistää viimeisessä teoksessaan teollisuusjätteet ja aikamme kielletyimmän hedelmän, lapsipornon. Mestarillisen oivalluksen valaisemana hän on täyttänyt legendaarisen Taidehallin jäteöljyn, DDT:n ja strykniiniin sekoituksella. Jo viikon ajan hän on touhunnut Taidehallin katolla silputen likaisimpia lapsipornojulkaisuja kattoluukusta allapulputtelevaan tököttiin. Öisin hän heijastaa tuon tummanpuhuvan massan pintaan kuvottavimpia lapsipornovideoita, eläimeensekaantumista ja muuta "visuaalisaastaa". Taiteilija on saanut tärkeiksi kokemillaan asioilla sankat kansanjoukot liikkeelle. Yleisö voi seurata teoksen edistymistä internetin, lööppien ja tulevien oikeudenkäyntien välityksellä.

0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home